GrOBEat ønsker at udvikle en bæredygtig strategi for den økologiske oksekødsproduktion til fremtidens forbruger, hvor kvalitet erstatter kvantitet, hvilket i følge de nyeste hypoteser i forbrugervidenskab bidrager til sundere spisevaner og øget tilfredsstillelse. Effekterne af den nye strategi vil blive kvantificeret ift. effektivitet, dyrevelfærd, biodiversitet, kødkvalitet og sensorisk profil, og den overordnede påvirkning af miljøet. Et græsbaseret system, hvor kalv og ko går sammen de første 4 mdr. vil levere tre højkvalitetsprodukter: A) Lavt fedtindhold fra kalve (8 mdr.); B) Moderat fedtindhold fra ungdyr (14-16 mdr.), der har afgræsset intensivt; C) Moderat fedtindhold fra ungdyr (24-26 mdr.), der har afgræsset ekstensivt. Projektet udvikler en mere rentabel strategi for oksekødsproduktion, hvor der tilbydes produkter, der lever op til forbrugernes krav ift. dyrevelfærd, biodiversitet og klima og samtidig øger forbrugerens velvære. Kvaliteten og den sensoriske oplevelse, kombineret med produktets fortælling omkring merværdier, vil resultere i sundere spisevaner hos forbrugeren. Dette skaber troværdighed og et holistisk grundlag for at producere oksekød nu og i fremtiden. Samlet vil den nye strategi drive kødproducenterne, food service-segmentet og forbrugernes spisevaner i en bæredygtig retning. Resultaterne fra projektet vil blive formidlet til alle relevante aktører i værdikæden, der ønsker at levere bæredygtigt oksekød til fremtidens økologiske forbrugere. www.orgprints.org