Sustainable Organic Market Development With International Trade - SOMDWIT

2016

Projektet Sustainable Organic Market Development With International Trade (SOMDwIT) har haft til formål at skabe et bedre grundlag for den økologiske sektors eksportstrategi.

Forbrugernes holdninger til danske økologiske fødevarer er undersøgt gennem forbrugerinterviews, fokusgruppeinterviews og spørgeskemaundersøgelser på fire forskellige markeder: Tyskland, Frankrig, Kina og Thailand. Markederne blev udvalgt i samarbejde med relevante virksomheder og organisationer i den økologiske sektor. Tyskland blev udvalgt, fordi det er Danmarks største eksportmarked, og Frankrig fordi franske forbrugere i stigende grad efterspørger økologiske specialprodukter som for eksempel dansk økologisk skinke. Kina og Thailand har ikke nogen væsentlig betydning for dansk økologieksport endnu, men både Arla og Danish Crown er stærkt interesserede i det kinesiske økologimarked, og Thailand er et eksempel på en vækstøkonomi, som potentielt kan blive en aftager af dansk økologi i fremtiden. Selvom de fire markeder er meget forskellige, har de det til fælles, at de danske eksportører ikke har nogen særlig velunderbygget viden om, hvordan de bedst når forbrugerne, og om produkterne kan brandes på at være danske. Formålet med projektet har været at skabe viden om Danmarks brand-værdi i forhold til økologiske fødevarer, hvilket kan bidrage til udvikling af eksportstrategien for den økologiske sektor.

Udfører/hovedansøger Aarhus Universitet
Øvrige samarbejdspartnere LANDBRUG & FØDEVARER F.M.B.A.
Økologisk Landsforening
FRILAND A/S
Projektets samlede budget DKK 2.311.093,00
Bevillingsstørrelse tildelt DKK 2.000.001,00