Udfordringerne nødvendiggør, at danske ingrediensvirksomheder, der leverer produkter til foder og fødevarer, nytænker alternative løsninger for at fastholde en dagsordenssættende position på et komplekst internationalt marked. Innovation kræver samarbejde på tværs af værdikæden, og det vil et nyt netværk af producenter og ingrediensvirksomheder nu sørge for. Den danske ingrediensindustri er allerede i dag en veletableret spiller på den internationale scene. Men hvis ingrediensfirmaernes skal fastholde deres position og markedsandel og dermed også danske arbejdspladser, så er der behov for både udvikling og innovation. Over en toårig periode vil projektdeltagerne i netværket arbejde for at understøtte og udvikle den danske ingrediensindustris globale styrkeposition på foder- og fødevareområdet. Projektet tager blandt andet afsæt i makrotendenser som ressourceknaphed og befolkningstilvækst. Det er tendenser med voldsomme konsekvenser i sigte, og derfor er det i høj grad fødevarevirksomhederne, der adresserer problemerne. Hvis netværksprojektet indfrier målsætningen om at bevare deltagernes nuværende andel på verdensmarkedet, er forventningerne en årlig vækst på 5 procent.