Netværk for dansk terroir - operationalisering, kommercialisering og skabelse af merværdi

2013

Vi vælger vin efter lokale druesorter i udlandet og kød efter oprindelsesland.

Men vores egne lokale specialiteter får ikke nok opmærksomhed herhjemme. Gennem projektet vil vi gerne skabe ti danske fyrtårne, hvor vi kigger på udviklingsmuligheder inden for forædling og smag. Begge faktorer er afgørende, når vi skal give fødevarer merværdi hos forbrugerne. Vi skal blandt andet teste og undersøge, hvordan vi kan få unikke råvarer frem. Måske er der nogle gamle unikke sorter, som vi skal dyrke igen, eller noget helt tredje som kan give os nye interessante smagsoplevelser. Det vil både tilføre produktet og producenten en merværdi. For at udbrede budskabet om de lokale egnsprodukter til den brede befolkning vil ”Netværk for terroir” udarbejde bedre information via samarbejdspartnernes hjemmesider og udvikle en app til mobiltelefoner. Derudover er det målet, at detailhandlen skal opfordres til at tage flere lokale fødevareprodukter ind i deres sortiment.

Udfører/hovedansøger Konsulentvirksomheden v/Henrik Sønksen
Øvrige samarbejdspartnere KONKRET Kommunikation
JARNVED K/S
GRAM OG NYBØL GODSER A/S
BJERAGER HOVGÅRD V/BODIL OG KIM MØLLER
HOPBALLE MØLLE V/J B CHRISTENSEN
FONDEN GRANTOFTEGAARD
SØRIS A/S
STENGÅRDEN V/J O RASMUSSEN & E RASMUSSEN
Toftegård v/Tore Jørgensen
KLOSTERHEDENS VILDT A/S
Kærsgård I/S
COOP DANMARK A/S
Projektets samlede budget DKK 3.798.330,00
Bevillingsstørrelse tildelt DKK 1.955.000,00