Markedsudvikling af velsmagende, sunde og bæredygtige måltider på spisesteder (SpisVel)

2012

Mange mennesker køber dagligt fastfood, fordi det er nemt og billigt.

Men der mangler sunde alternativer til den mad, der i dag bliver solgt. Projektet vil med udgangspunkt i nøglehulsmærket udvikle de eksisterende produkter og skabe nye, der både skal være velsmagende, sunde – og som kan bidrage til et positivt løft for producenternes image og økonomi. En væsentlig del af projektet er at måle og dokumentere, hvilke effekter projektet har for både miljøet, forbrugernes sundhed og virksomhedernes økonomi. Udviklingen af nye nøglehulsmærkede fastfoodprodukter betyder, at producenter udover at opfylde ernæringsmæssige krav om fx indhold af fuldkorn og brug af flere grønsager også vil tage højde for kriterier som passende portionsstørrelser, mindre spild og brug af årstidens råvarer. En anden væsentlig faktor er økonomien. Sundere fastfood vil ikke blive et reelt alternativ, medmindre råvareproducenter, underleverandører og fastfoodkæder kan skabe en god forretning af det. Det skal kunne betale sig at tilbyde de sunde alternativer. Produktionsomkostningerne skal derfor kunne holdes på et fornuftigt niveau. Det bliver en del af projektet at dokumentere, hvilken effekt nøglehulsmærkede produkter har for virksomhedernes økonomi – og for deres image.

Udfører/hovedansøger Danmarks Tekniske Universitet
Øvrige samarbejdspartnere Madkulturen
Aalborg Universitet
Q8 DANMARK A/S
CIRCLE K DANMARK A/S
DSB
Food Folk Danmark ApS
Landbrugsstyrelsen
LANTMÄNNEN UNIBAKE HOLDING A/S
HKSCAN DENMARK A/S
ARLA FOODS AMBA
Projektets samlede budget DKK 5.282.326,44
Bevillingsstørrelse tildelt DKK 4.268.040,08